Bergsresan!

Okej, lika bra fortsätta. Bloggning är inte min starkaste sida. I resans väg ska jag börja skriva om bergsresan! Vi (jag, lina, cristina, maria, andreea, denisa och midas) tog våra väskor och begav oss tidigt tidigt till bukarest tågstation på torsdagmorgonen.
Det var vår andra dag i Rumänien. 2-3 timmar senare var vi framme efter en hemsk tågresa för Lina som fick en allergisk reaktion, lillgumman...
Vi kom fram till Brașov där tåget släppte av oss för att sedan åka buss till våran transfer till vår lyxvilla som man kan kalla det. Stället vi bodde på hette Moeciu. Jag och Lina hade på oss shorts eftersom vi dog i värmen då rumänerna gick om i jeans som det var kallt, och när dom sa det var kallt i bergen trodde vi inte på dom. Framme märkte vi det var sant, det var kallt så jag tog på mig långbyxor, men Lina var hård och gick med shortsen och frös arslet av sig skulle jag tro. 
 
Denna dag var otroligt seg med tanke på att vi vakna innan 4, och var framme vid huset vid 10. Vi gick senare för att äta lunch (som kändes som middag) på ett hotell.
 
Lyxvillan vi hyrde för 100kr/natt per person var väldigt fiiin.
Jokke kom senare på kvällen. Då var de mest slaggning från och till som var intressant. Alla var trötta efter den långa resan, och även vi resenärer var trötta efter 2 sömnlösa nätter i rad. 
 
Dagen efter hade vi planerat att åka till Draculas slott som låg inne i Bran. Vi skulle åka buss, men eftersom man inte vet om den kommer eller ej valde vi ta en minibuss istället som kostade oss 4 kr att åka. Vi startade med att kolla på marknaden där och få smaka lite rumänska specialliteter, shoppa billigt och turistigt.
busshållsplats
marknadsshopping
hemlösa hundar är inget ovanligt i rumäninen. Här fick vi två kompisar som följde efter oss. 
 
Efter vi varit på marknaden var de dags för slottet. 
efter vi fotat oss lessa och sett att sevärt gick vi för att äta middag. 
 
Tredje dagen så hade vi planerat en liten vandring. Såklart den varmaste dagen. Man var inte beredd på värmen så långbyxor och långärmat åkte på även om man helst ville vara naken. Vi gick och några av rumänerna sa stopp redan innan vi börjat, haha, men vi tog oss ändå en bra bit. Vissa stannade längre ner, medan vissa fortsatte att gå hela vägen upp. Jocke hade dagen innan gått för att utforska och träffat en gammal gubbe som han inte kunde kommunicera med förutom dom få orden han hunnit lära sig. Trots det lyckades han få fram vi skulle komma imorgon och frågade var gubben bodde, med en fingerpeking är inte det lätt att hitta. När vi letade hittade vi inte som synd nog var inte honom. Stackarna som bor där går upp och ner ofta bara för att komma till en affär. 
 
när jag, lina, jokke, maria och midas varit högt upp och gått ner igen stannade jag för att ta en hoppbild även med cristina. det är typ den enda lyckade också.. haha. synd det inte var på högre höjder. 
 
Måndagen, alltså fjärde, och sista dagen åkte vi minibuss in till Brasov för att åka tåg hem sen igen. Innan tåget gick hann vi äta lunch och se massa fåglar som gjorde att jag började storlipa, ungefär, av skräck. Vi hann även kolla runt och se saker som brunnit och sådant intressant. Vi såg även en supergulligt tant som sålde saker hon gjort. Man ska ju passa sig här för att inte ge romerna pengar eftersom man aldrig blir av med dom i sådana fall. Men denna tanten verkade inte vara rom, och hon var söt. Så jag och lina bestämmde oss för att ge henne 1 leu(2kr) var för att sedan se henne skiiiiina upp som en dag och få en massa fina ord på oss. Vi ångrade oss sedan att vi inte gav henne mer, och vi blev ledsna:(
 
Mer hann vi inte med innan vi satt i taxin påväg till tågstationen. Jag, Lina och Midas var döva i baksätet för att chauffören inte skulle förstå att vi var utländska. Dom tar mer betalt i sådana fall eftersom dom vet inte inte ver hur priserna brukar vara. Maria satt i alla fall i framsätet och skötte snacket. I den andra bilen, där Jocke och Andreea hade pratat engelska med varandra, hade dom fått betala mer än vad vi fick, SCORE! 
NYA HOLLYWOOD???
Sedan satt vi på ett tåg, mot bukarest igen.
 
Bilderna har jag tagit från Lina och Midas!
 
Kolla även in denna länken för se alla bilder Midas. Tryck här! 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0