Targe Mures

Jag avslutade förra Rumänien inlägget med att säga att vi åkte till Targe Mures med Stephany och hennes pojkvän Geroge. Efter något att dricka på hotellet, 6 timmar i bilen med stopp för mat och toa var vi äntligen framme i Stephanys hus. Jag förväntade sig rätt fint då jag ändå hört mycket och kan koppla utifrån det, men inte SÅHÄR fint. Seriöst, det var bara jättefint och jättemysigt. Älskade det. Vi gick in med väskor och sådant innan vi åkte på en restaurang när och åt god pasta (Lina har bilder på detta, inte jag).

Här är en bild på ett fett coolt slott vi passera på bilresan, dock inte speciellt bra bild!

På kvällen åkte vi med Geroge in till själva stan, han släppte av oss och åkte sedan hem eftersom han skulle jobba. Vi tre gick och tog pengar. Vi hörde sedan att det var en konsert. Och mycket riktigt ja, det var för att fira en byggnad, mäktigt! Vi var inte speciellt impade av musiken utan gick och kollade bio istället för 16 kr... man blev fan ruinerad i Rumänien av de dyra priserna!!! Efter bion tog vi taxi hem för cirka 20-30 kr, minns inte!

Nästa morgon väcktes vi av Stephanys söta mamma som berättade om ett bröllop hon varit på som inte var helt normalt. I alla fall inte för oss så som det lät. Vi gjorde oss sedan färdiga för att åka till ett Zoo som fanns i Targe Mures. 10 kr och sedan fick vi gå in. Lejon, tigrar, elefanter, apor, renar, bambis och allt sådant man brukar se på zoon fick även vi uppleva här.

Efter besöket på zoot åkte vi till en galleria för att shoppa lite. Klara med det åkte vi in till själva centrum igen och åkte till en Kinarestaurang och åt kinamat. SÅÅÅÅ himla gott. Älskar seriöst kina och thai mat.
Efter middagen åkte vi och mötte George för att kolla in ett superfint ställe. Först var det alla möjliga sporter man kunde spela och sedan kom det som ett litet badpalats. Det var pooler överallt, fina sängar att ligga och sola i, och ja, bara allmänt vackert. Även en gata full med mat och dricka. Vi skulle stanna där men åkte istället in till stan och satte oss och tog en drink för 30 kr.
Vi åkte sen hem och sov. Dagen efter åt vi världens godaste hotellfrukost (som vi gjorde varje dag där) och for sedan till Stephanys mammas killes hus för att bada jacuzzi. Vi möttes av en superfin gård med egen basketplan och allt.

Vi åkte sedan hem till Stephany för att äta middag innan vi åkte till en galleria igen för att se en till bio. Efter vi var klara med det åkte vi och mötte Geroge och kollade på utsikt över hela Targe Mures, dock var det mörkt. Vi diskuterade även högerregeln, blev fight mellan svenskarna och rumänerna, haha! Vi hade rätt dock. :D haha.

Dagen efter hade vi bokat in oss på att få våra naglar fixade på en studio. Vi åkte dit, Stephany gjorde hennes tår och händer, medan jag och Lina bara gjorde händerna med gele! :)
köpa nagellack som kostar 150 i sverige för 60 i rumänien passade jag också på att göra! + några till sen!
Klara åkte vi och åt lite innan vi for till en basketmatch mellan Bukarest och Targe Mures.
Efter basketen åkte vi till NegroCafe där allting var svart. Mysigt. Vi hann se Mr Bean ( JAG LOVAR DET VAR HAAAN ) och även en Zoombie kom för att besöka oss. När det skedde kom även jag och Lina på att vi natten innan hört någon gå i huset vid 3 på natten. Jag hörde det 2 gånger, sedan väckte jag Lina som halvsov. Hon trodde hon hade drömt men det visade sig vara äkta då när jag med hörde det, och återigen var det någon som gick, skiiiitläskigt. Vi vågade inte sova själv natten efter det så Stephanys mamma som annars sovit borta fick komma hem till oss. När vi varit klart på Cafét fick vi säga hejdå till Geroge eftersom vi skulle hem dagen efter. Åkte sedan hem för att sova och packa våra väskor.
Vaknade, åt, sa hejdå och sedan satt vi på en buss som var varm och utan toa, i över 7 timmar hem till bukarest igen. Det var ett stopp i Brasov där man kunde gå på toa, men visste inte hur länge bussen stanna. Gick ut, kolla efter toa, hittade ingen, gick in i bussen igen, hade panik, ville gråta, var kissnödig. Gick ut igen och letade, hittade en toa långt bort till slut, gick in såg det stod 2 lei, men inte hade jag några pengar med mig?? Sprang in utan att hon såg mycket av mig, hörde hur hon sa något på rumänska, fortsatte springa, gick på toa så fort att jag inte ens hann märka det. Gick ut och hon skrek ännu en gång något, vad vet jag inte, sprang tillbaka till bussen och jag hann med den, sparade även 4 kr på att inte betala toan, wooooho!! KING :D läskigt, trodde hon skulle skicka rumänska polisen efter mig, men kom sedan på att dom inte göra något som poliser typ i detta land. Sedan var vi hemma i bukarest och blev hämtade av Liana, Cristina och Adina. Taxi hem som tog lääääänge för typ 60 kr var värt det istället för att gå lååångt och sedan åka tunnelbana långt!

JÄKLIGT VÄRD RESA! så jäkla kul och jag älskade skillnaderna mellan hur man lever, roligt att uppleva allt möjligt! :D

And we danced all night to the best song ever

Idag har varit en bra dag. Jag fick bästa platser till 1Ds konsert inte en, utan två(!) FUCKING dagar!!!!!!

När jag hoppat, gråtit och skrikit av mig mitt lyckorus åkte jag, Lina, hennes mamma och pappa till några bekanta(vad kallar man sånt ens eller ja, va linas moster kan man med säga) och åt god middag. Fick även träffa en hund som slickar på en tills man smält bort. HELT och HÅLLET.

Å HERRE MIN SKAPARE!!!!!

JAG HAR 1Ds BILJETTER LÄÄÄäääÄÄNGST FRAM!!!! DÖÖÖÖR

Bukarest till Targe Mures

jag är lat, därför kopierar jag linas text, i princip. ändrar den lite och bloggar med den ;)

Jag och Lina sov i Marias rum hemma hos dem. Midas fick redan från början Cristinas rum. Och Cristina och hennes mamma sov ute i vardagsrummet. Vi bodde alltså i en liten lägenhet med inga fler rum än så, och ett litet kök och en toalett. Jocke och Maria sov hos Andreea.

På måndagen då vi kommit hem följde vi svennar med Liana på en liten marknad för frukt och andra småsaker att handla. Vi råkade även ut för en liten rolig insident när några damer ville vi skulle handla av dem, och jag tittade på dem, innan jag vände på klacken och gick med en min(som var cp), och lämnade lina kvar med dom två som plötsligt började skratta istället åt mig. Kul, men pinsamt. Går ej förklara riktigt, men ja för att förenkla det kan dom inte engelska i detta land och då är det svårt för oss turister att överleva utan sådana situationer.

På tisdagen lagade vi taco till alla till lunch, vilket de tyckte om! Liana tog även med oss så jag, Jocke och Lina kunde shoppa i den stora gallerian. Senare på kvällen tog vi spårvagnen och gick en bit för att äta middag ute på ett ställe som var rätt mysigt. Dock fanns det fåglar där i burar, men de var värt det!

På onsdagen gick vi över till Andreea och chillade innan vi på kvällen gick på bio. Jag, cristina och alexandra såg the Millers medan dom andra såg en skräckis. Bion fanns i en mindre galleria som låg på gångavstånd från där vi bodde och kostade 40 kr. VÄRT!

På torsdagen hade intevi så mycket för oss så vi gick och såg One Direction filmen mitt på dagen och passade på att käka på McDonalds för typ 30 kr innan filmen började. Bion kostade 15 kr så hade kunnat se den 100 kr typ. SÅ JÄKLA BRAAA!  Kassörskan frågade oss "Where are you from?", vi svarade "from Sweden". Hon sa då:
"Oh, I should have known, you're both blonde". Konstigt nog kunde hon engelska vilket var befriande för oss.  På kvällen åkte alla i gänget utom Cristina till en park som var otroligt stor och vacker!

På fredagen vi till Andreea där de börjat deras lazy days med Batman. Jag blev sjuk och gick hem. Inget hände den kvällen. Alla var borta och jag forever alone.

På lördagen vaknade jag helt ok. Följde med Maria till Cora och även Lina hänkade. På kvällen var jag dålig igen så stannade hemma även denna kväll. Skypade lite med mina päron som precis kommit hem från österrike den dagen. Det var tänkt jag skulle umgås med Stephany och hennes kille denna kvällen men efter mitt mående stannade jag hemma. Dagen efter följde jag och Lina med dom i en bil till Targu Mures för att vara där några dagarn. 6 timmar i bilen på slingriga vägen ner och upp för berg var inte det bästa för mitt mående, men klarade mig! Superkul träffa Steph igen! :D
vägen påväg till Targe Mures.

är vi inte i rumänien längre? joooodå, en kopia av triumfbågen bara. den var kring den stora parken.
spårvagn åkte man gratis, nästan. Man kunde ha otur att träffa aina, men vi klarade oss. Vi skulle spela turister ifall det hände.
mys i parken, här var vi i delen som kallades japanska parken om jag inte minns fel.

Bergsresan!

Okej, lika bra fortsätta. Bloggning är inte min starkaste sida. I resans väg ska jag börja skriva om bergsresan! Vi (jag, lina, cristina, maria, andreea, denisa och midas) tog våra väskor och begav oss tidigt tidigt till bukarest tågstation på torsdagmorgonen.
Det var vår andra dag i Rumänien. 2-3 timmar senare var vi framme efter en hemsk tågresa för Lina som fick en allergisk reaktion, lillgumman...
Vi kom fram till Brașov där tåget släppte av oss för att sedan åka buss till våran transfer till vår lyxvilla som man kan kalla det. Stället vi bodde på hette Moeciu. Jag och Lina hade på oss shorts eftersom vi dog i värmen då rumänerna gick om i jeans som det var kallt, och när dom sa det var kallt i bergen trodde vi inte på dom. Framme märkte vi det var sant, det var kallt så jag tog på mig långbyxor, men Lina var hård och gick med shortsen och frös arslet av sig skulle jag tro.

Denna dag var otroligt seg med tanke på att vi vakna innan 4, och var framme vid huset vid 10. Vi gick senare för att äta lunch (som kändes som middag) på ett hotell.

Lyxvillan vi hyrde för 100kr/natt per person var väldigt fiiin.
Jokke kom senare på kvällen. Då var de mest slaggning från och till som var intressant. Alla var trötta efter den långa resan, och även vi resenärer var trötta efter 2 sömnlösa nätter i rad.

Dagen efter hade vi planerat att åka till Draculas slott som låg inne i Bran. Vi skulle åka buss, men eftersom man inte vet om den kommer eller ej valde vi ta en minibuss istället som kostade oss 4 kr att åka. Vi startade med att kolla på marknaden där och få smaka lite rumänska specialliteter, shoppa billigt och turistigt.
busshållsplats
marknadsshopping
hemlösa hundar är inget ovanligt i rumäninen. Här fick vi två kompisar som följde efter oss.

Efter vi varit på marknaden var de dags för slottet.
efter vi fotat oss lessa och sett att sevärt gick vi för att äta middag.

Tredje dagen så hade vi planerat en liten vandring. Såklart den varmaste dagen. Man var inte beredd på värmen så långbyxor och långärmat åkte på även om man helst ville vara naken. Vi gick och några av rumänerna sa stopp redan innan vi börjat, haha, men vi tog oss ändå en bra bit. Vissa stannade längre ner, medan vissa fortsatte att gå hela vägen upp. Jocke hade dagen innan gått för att utforska och träffat en gammal gubbe som han inte kunde kommunicera med förutom dom få orden han hunnit lära sig. Trots det lyckades han få fram vi skulle komma imorgon och frågade var gubben bodde, med en fingerpeking är inte det lätt att hitta. När vi letade hittade vi inte som synd nog var inte honom. Stackarna som bor där går upp och ner ofta bara för att komma till en affär.

när jag, lina, jokke, maria och midas varit högt upp och gått ner igen stannade jag för att ta en hoppbild även med cristina. det är typ den enda lyckade också.. haha. synd det inte var på högre höjder.

Måndagen, alltså fjärde, och sista dagen åkte vi minibuss in till Brasov för att åka tåg hem sen igen. Innan tåget gick hann vi äta lunch och se massa fåglar som gjorde att jag började storlipa, ungefär, av skräck. Vi hann även kolla runt och se saker som brunnit och sådant intressant. Vi såg även en supergulligt tant som sålde saker hon gjort. Man ska ju passa sig här för att inte ge romerna pengar eftersom man aldrig blir av med dom i sådana fall. Men denna tanten verkade inte vara rom, och hon var söt. Så jag och lina bestämmde oss för att ge henne 1 leu(2kr) var för att sedan se henne skiiiiina upp som en dag och få en massa fina ord på oss. Vi ångrade oss sedan att vi inte gav henne mer, och vi blev ledsna:(

Mer hann vi inte med innan vi satt i taxin påväg till tågstationen. Jag, Lina och Midas var döva i baksätet för att chauffören inte skulle förstå att vi var utländska. Dom tar mer betalt i sådana fall eftersom dom vet inte inte ver hur priserna brukar vara. Maria satt i alla fall i framsätet och skötte snacket. I den andra bilen, där Jocke och Andreea hade pratat engelska med varandra, hade dom fått betala mer än vad vi fick, SCORE!
NYA HOLLYWOOD???
Sedan satt vi på ett tåg, mot bukarest igen.

Bilderna har jag tagit från Lina och Midas!

Kolla även in denna länken för se alla bilder Midas. Tryck här!

Rumänienresan

Onsdagkväll tog jag mit pick och pack och drog till kallax med Lina som sällskap. Vi satte oss på ett plan mot stockholm, arlanda där vi skulle tillbringa natten. Vi kom fram, åt lite och gick sedan till utlandsterminalen där vi letade sovställen. Det bästa vi hittade var stengolv och en träbänk. Vi såg på hunger games filmen eftersom jag inte hade sett den och fy vad bra!!! Seriöst, älskar den, och böckerna med för den delen. Morgonen därefter vaknade jag sömnlös(?) hur vaknar man sömnlös om man inte sovit? vet inte. Vaknade alltså inte, utan låg vaken hela natten. Vi tog våra saker och checkade in våra väskor. Sedan gick vi till taxfreen, såg VS som inte öppnat då vi gick förbi, och sedan hittade vi MJUKA bänkar där vi hann ligga typ 40 minuter innan vi gick och letade planet till köpenhamn.

Lina köpte världens godaste youghurt på Max tydligen och sedan satt vi på planet. Framme i köpenhamn möttes vi av en kändis direkt som Lina kände igen men inte visste varifrån när vi sekunden efter hon sagt det lyckas höra hon ska åka utomlands för att kolla på en världspremiär av en film hon varit med och spelat in. Vi gick sedan för att köpa frukost och satte oss utanför VS butiken för att kolla på justin upptränade från VSshowen som spelades om och om igen. Efter 2 timmars väntan gick vi till vår gate och satt lite senare på planet mot bukarest. När vi landade vid lunchtid väntade vi på väskorna för att sedan gå ut och träffa Liana och Cristina. Vi såg först Liana som stod och vinkade glatt för att peka oss mot Cristina som inte verkade särsklit intresserad på vad som just hände ända fram tills hon såg oss komma gående. Tårar och ord som "näääääää, du skojar" "herregud" och "ååå" kom från hennes mun och det verkade som att vi lyckats överraska henne utan att hon anat någonting. Vi var hungriga så direkt vi kom fram åkte vi till IKEA (gud vad svenska vi är när vi inte ens är i sverige) för att äta lunch och sedan åka hem till vår lägenhet. En liten trea bor vi 6 personer i. Vi lämnade väskorna packa upp lite, böt om och sedan åkte vi till en jättestor galleria som var full med märkeskläder och mycket annat fint. Lite shopping och mat på KFC (1a gången för mig någonsin, omg vad gott) hann vi med innan vi åkte hem igen. Hemma gick vi direkt till Cora som är en ultramegastor typ ICA och konsum här för att handla till då vi skulle åka på en resa till bergen några timmar från bukarest. Vid 1 kom vi i säng och sedan 3,5 timmar senare vaknade vi för att åka rumänskt tåg till Bran!

never promise to bloggggg

hehe, sagt jag skulle blogga i rumänien, det har gått bra, not. Nu ska jag snart hem och inte skrivit något än. Tänkte ta och snöra ihop allt vi gjort nu i några inlägg med fina och fula bilder.
v

mellanlandning i suedesia

ja, suedesia. vet inte vad det är. men så uttalar man sverige om man heter jobi på rumänska. dagarna hemma kommer jag knappt ihåg vad jag gjort, var mest uppspelt på att jag snart skulle åka till rumänien. syrran var hemma i byn över helgen, umgicks med henne, åkte till teuger, passade på å träffa lite kompisar, skypa med madde som bor i london för ett helt år och lite annat smått och gott hann jag med.

Lite bilder random

tänkte slänga in lite bilder från maggan nu bara helt random liksom.

Stranddagar

2 dagar hann vi vara på stranden. ÄLSKAR verkligen stranden samtidigt som jag hatar den. Ligger hellre vid poolen men stranden är som ändå så vacker. Den stora nackdelen är den där jäkla sanden som fastnar på ens fötter då man badat och när man går i havet är den brännande het så man inte ens orkar leva typ. Men det är ändå så fint och mysigt.

Palma Aquarium

En dag åkte vi in till Palma Aquarium genom en resa vi bokat via ving. Vi åkte in vid lunchtid och for hem igen 5 timmar senare. Mycket fiskar, lunchbuffé, HAJAR, maneter och annat fint fanns det. Intressant dag som var kul. Gillade fiskarna. Fett coolt få se en haj med, och att kunna ta en eller 100 selfies med dom var också rätt fränt.

Tex Mex kväll

En dag var det "knackdagen" på vårt hotell. Seriöst 3 stycken knackade inom en timme typ och alla ville få med en på roliga saker samma dag. Varför tar dom inte olika dagar för då dom vet om det!? Irriterande då man kanske hade kunnat vela göra alla. Vi ville inte det nu, men ändå. Vi sa i alla fall ja till att vara med på en texmex kväll som startade på hotellet med välkomstshottar och tacobuffé. Senare var det lekar. Vi valde gå upp på hotellrummet och tidigare hade vi fått nya grannar som var två svenska tjejer. Vi var med dom 2 tills vi skulle ner till de andra. Vi skulle gå ner för att följa med alla på en barrunda på alla skandinaviska kroger men vi tog fel på tiden och var 1 timme för sena. Vi gick ändå själv och slutade på grabbarna grus.

Palma

En dag åkte vi in till Palma och shoppade. Jag var helt borta i princip hela dagen för hade sjukt ont i magen och mådde fett illa, men då vi kom på body shop shoppade jag loss som fan, haha! Men trots att jag vara illamående så tyckte jag att alla byggnader var fina, miljön var mysig och allt sånt. Vi åt även pizza på ett gott ställe inne i Palma. Sparade mig även från att shoppa så mycket som möjligt eftersom jag visste jag skulle till Rumänien där allt är myyyycket billigare än i Spanien! Klarade det superrrrr (med undantag från BodyShop, men det är okej).

Avicii på BCM

Måndagen hade vi sedan tidigare bokat för att kolla Avicii spela på BCM. Det är ett sjukt stort ställe där dom tar in flera tusen. Det är fri bar och alltid något roligt varje kväll. Vi valde gå dit för att kolla på Avicii, det var även här Calvin Harris och sådana spelar! Sjukt med folk och fett rolig kväll. Förfest denna dag styrde några norskar som bodde mitt emot oss. Fett roliga och världens fetaste högtalare som tog upp ens hela bagage typ. Eftersom vi i princip bodde på bargatan var det sjukt nära hem. Avicii var grym och jag såg han till och med bland allt folk, chockande med tanke på alla långa som var där. Wake Me Up är en låt som gått varm under hela resan kan man lätt säga.

Magaluf/Palma Nova

En fredagkväll begav vi oss till Kallax för att åka med direktflyg till Palma och därifrån åka till Palma Nova eller Magaluf kan man också säga. Vårt hotell låg på världens kulle så man gick upp och ner för en backe ett antal många gånger under 2 veckor där. Vadmuskler på köpet är alltid bra. När man gick ut på framsidan av hotellet var man i Palma Nova, gick man ut på baksidan var man i Magaluf på självaste bargatan. Vi bodde på partyhotell nr.1 kan man säga. Vista sol.

Det första vi möttes av i vår korridor var spya på golvet samt 6 norskar som hälsade oss välkomna. Dom härjade varje natt från 2-5 och knackade som aldrig förr och sjöng högt till Disco Pogo. Från lunchtid fram till 22 satt dom bara och gnuggade tinningarna. Haha det var kul. Cornelia som låg i rummet brevid fick sömnlösa nätter så vi böt rum. Jag vaknar nämligen inte av någonting. Hon försökte väcka mig, men nej, inte vaknade jag. Lördag och söndag såg ungefär likadana ut. Sola, nudlar, fixa, god mat, god dricka, kolla bargatan och visa mig överallt eftersom jag inte var lika rutinerade som dom på stället.

bilder från första dagarna, då jag fyllde jag även år :D första gången jag inte är hemma på den, eller nu ljög jag men aa...
i väntan på nudlarna vi åt varje dag till lunch första dagen.

Magaluf, Sverige och Rumänien!

Från då jag sist skrev har jag hunnit flyga till Mallorca, hem till Sverige och sedan till Rumänien där jag befinner mig just nu! Hade tänkt snöra ihop något/några inlägg om Mallis, eller ett kanske räcker. Märker det då jag skriver. På återseende.